|
Gereformeerd Gezind Onafhankelijk ontmoetingsplein ter bevordering van de interkerkelijke contacten binnen de Gereformeerde Gezindte.
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Gerrie
|
Geplaatst: Do Feb 16, 2006 4:39 pm Onderwerp: |
|
|
| anoniem schreef: | Wat doorgaans literatuur genoemd wordt, lees ik zeer zelden of nooit (meer). Nagenoeg alle 'literatuurschrijvers' schrijven op een ongelovige en onchristelijke wijze. Dan heeft het voor mijzelf geen enkele waarde om dat te lezen. Al neem ik het niet over, het beschadigt ons toch.
|
Beste Anoniem,
Wat ik bedoel is, de wereld kennen d.m.v. deze literatuur.
Hoe sta je in deze wereld
In hoeverre scherm je jezelf af van deze wereld
Originalis noemt: in een klooster gaan.
Ja, soms denk ik: een beetje meer afstand van het wereldlijke zou me goed doen.
En daarom lees ik soms over nonnen.
Die een boek hebben geschreven over het kloosterleven.
En dan blijkt, dat ze hun wereldse hart mee hebben genomen het klooster in. Met alle gevolgen vandien.
Een bijbeltekst om over na te denken:
in de wereld maar niet van de wereld
en b.v Fil 2:15 waar wordt gesproken over lichten schijnende in de wereld. _________________ Maar wedersta de dwaze vragen en geslachtsrekeningen, en twistingen en strijdingen over de wet; want ze zijn onnut en ijdel. (Titus 3:9) |
|
| Naar boven |
|
 |
Elpee

|
Geplaatst: Do Feb 16, 2006 8:17 pm Onderwerp: |
|
|
| Gerrie schreef: | Een bijbeltekst om over na te denken:
in de wereld maar niet van de wereld |
De tekst is een bekende, maar géén bijbeltekst. Bovenstaande is namelijk een 'gebod': Je moet wel in de wereld leven, maar niet van de wereld zijn.
Ik ken uit de Bijbel wel een gebed, het Hogepriesterlijke, Koninklijke en Profetische gebed van onze Heere uit Joh. 17. Daar gaat het over in de wereld zijn.
Overigens levert een en ander wel een probleem op. Alles tussen wereldmijder aan de ene kant van de schaal en wereldwijder aan de andere kant zal zich op de een of andere manier wel in, maar niet van de wereld weten. Waar is de juiste balans tussen beide?
Behoorlijk off topic ondertussen, maar wel interessant en dientengevolge misschien een goed nieuw onderwerp...
Trouwens, er was over het boek van Siebelink al een topic geopend.
LP _________________ "Wees u-zelf!" zei ik tot iemand;
Maar hij kon niet: hij was niemand.
P.A. de Génestet |
|
| Naar boven |
|
 |
anoniem
Geregistreerd op: 21-10-2005 Berichten: 703 Woonplaats: Gelderse Vallei
|
Geplaatst: Vr Feb 17, 2006 8:57 am Onderwerp: |
|
|
| Gerrie schreef: | Beste Anoniem,
Wat ik bedoel is, de wereld kennen d.m.v. deze literatuur.
Hoe sta je in deze wereld :?:
In hoeverre scherm je jezelf af van deze wereld :?:
Originalis noemt: in een klooster gaan.
Ja, soms denk ik: een beetje meer afstand van het wereldlijke zou me goed doen.
En daarom lees ik soms over nonnen.
Die een boek hebben geschreven over het kloosterleven.
En dan blijkt, dat ze hun wereldse hart mee hebben genomen het klooster in. Met alle gevolgen vandien.
Een bijbeltekst om over na te denken:
in de wereld maar niet van de wereld
en b.v Fil 2:15 waar wordt gesproken over lichten schijnende in de wereld. |
Gerrie,
Ieder maakt hier zijn eigen afwegingen. Wanneer je het lezen van diverse boeken kunt verenigen met een zoekend en nauw leven - want dat moeten we toch hebben nietwaar? - dan heb ik er niets op tegen.
Ook ik blijf graag op de hoogte wat er in de wereld leeft. Persoonlijk denk ik dat daar ook andere manieren voor zijn dan z.g. literatuur. Bovendien geeft literatuur vaak helemaal niet weer wat er in de wereld leeft, het is vaak het product van een eenling. Het leeft ook niet onder ons volk. Dat was met de klassieke schrijvers die Dies noemt wel anders. Bovendien kom ik in de klassieke schrijvers geen vloeken tegen, geen beschrijvingen van sex, enzovoort.
Wat mij aanspreekt in de Christenreis, is de wijze waarop Christen en Getrouwe de IJdelheidskermis opgingen. Ik wilde dat ik zo zijn kon als deze mensen! Laat men dan maar roepen dat ik beter een klooster in kan, het zij zo. |
|
| Naar boven |
|
 |
nescio inactief
|
Geplaatst: Vr Feb 17, 2006 11:08 am Onderwerp: |
|
|
Beste mensen,
Omdat er nu twee topics lopen over hetzelfde onderwerp, kreeg ik het verzoek de topics bij elkaar te voegen. Aangezien dat moeilijk gaat, heb ik het andere topic gesloten en een verwijzing geplaatst naar dit topic. Aansluitend vinden jullie hier een verwijzing naar het gesloten topic, om de "oude" reacties wel gewoon te kunnen raadplegen:
http://www.gereformeerdgezind.nl/forum/viewtopic.php?t=33
Groeten, |
|
| Naar boven |
|
 |
Gerrie
|
Geplaatst: Vr Feb 17, 2006 6:58 pm Onderwerp: |
|
|
Elpee,
De tekst: in de wereld, maar niet van de wereld is toch wel afgeleid van een bijbeltekst. Ik zal eens zoeken naar een echte tekst.
| anoniem schreef: | | Ieder maakt hier zijn eigen afwegingen. Wanneer je het lezen van diverse boeken kunt verenigen met een zoekend en nauw leven - want dat moeten we toch hebben nietwaar? - dan heb ik er niets op tegen. |
Als het lezen van literatuur je verwijdert van de Heere, dan moet je het inderdaad niet lezen. Ik lees ook niet alles.
Dit topic ging over het boek van Siebelink: Knielen op een bed violen.
Hierin wordt niet de wereld beschreven, maar de godsdienst.
En jouw reactie was: je kunt beter wat anders lezen, b.v. een klassiek werk. En mijn reactie: waarom niet allebei?
| Quote: | | Ook ik blijf graag op de hoogte wat er in de wereld leeft. Persoonlijk denk ik dat daar ook andere manieren voor zijn dan z.g. literatuur. |
Ja, b.v. de krant lezen. En ik neem aan dat je daartegen geen bezwaar hebt. Als je dan b.v. het RD leest kun je recensies lezen van literatuur.
| Quote: | | Bovendien geeft literatuur vaak helemaal niet weer wat er in de wereld leeft, het is vaak het product van een eenling. Het leeft ook niet onder ons volk. Dat was met de klassieke schrijvers die Dies noemt wel anders. |
Ik lees een geschiedenisboek om te lezen over groepen mensen en literatuur om te lezen over eenlingen. Dit vult elkaar aan, vind ik. _________________ Maar wedersta de dwaze vragen en geslachtsrekeningen, en twistingen en strijdingen over de wet; want ze zijn onnut en ijdel. (Titus 3:9) |
|
| Naar boven |
|
 |
anoniem
|
Geplaatst: Vr Feb 17, 2006 7:18 pm Onderwerp: |
|
|
Gerrie,
Dank voor je reactie. De verwarring is mede ontstaan door de reacties tussendoor van enkele anderen op mijn posting aan jou. Hierdoor had mijn antwoord aan jou mede enkele ingrediënten die eigenlijk te maken hadden met die andere postings. Dat was richting jou inderdaad niet erg duidelijk.
Inderdaad gaat het in het boek van Jan Siebelink om godsdienst. Maar wel op een manier dat - naar ik van anderen gehoord heb - b.v. ook enkele vloeken en moreel verwerpelijke passages in het boek voorkomen. Een uitgever als Den Hertog verkoopt het boek dan ook niet meer (nadat ze dat in eerste instantie wel hebben gedaan).
Bovendien mag je je afvragen welke godsdienst beschreven wordt. De bewering van Jan Siebelink dat het paauweanen zijn, mag sterk worden betwijfeld, zie de argumenten die ik een week geleden heb genoemd. Dat er onder de vlag van godsdienst vreemde en zelfs verschrikkelijke dingen gebeuren, geloof ik zeker. Maar uit literatuur wordt ik hier niet wijzer van. Een ander laat ik hierin vanzelfsprekend geheel vrij. |
|
| Naar boven |
|
 |
Gerrie
|
Geplaatst: Za Feb 18, 2006 2:44 pm Onderwerp: |
|
|
| anoniem schreef: | | Dat er onder de vlag van godsdienst vreemde en zelfs verschrikkelijke dingen gebeuren, geloof ik zeker. Maar uit literatuur wordt ik hier niet wijzer van. Een ander laat ik hierin vanzelfsprekend geheel vrij. |
Anoniem,
Je hebt dit boek niet gelezen, en bent het ook niet plan te gaan doen.
Daar ben je natuurlijk vrij in.
Er komt inderdaad een vloek in voor.
Maar onzedelijke passages mijns inziens niet.
Ik vond het schokkend om te lezen hoe de godsdienst iemand helemaal in z'n greep kan houden, zodanig dat zelfs vrouw en kinderen helemaal genegeerd worden. En dat is een spiegel voor ons.
Aan de andere kant was het voorbeeldig hoe de vrouw van de hoofdpersoon nog probeerde het zo goed mogelijk met haar man te redden. _________________ Maar wedersta de dwaze vragen en geslachtsrekeningen, en twistingen en strijdingen over de wet; want ze zijn onnut en ijdel. (Titus 3:9) |
|
| Naar boven |
|
 |
Originalis
|
Geplaatst: Za Feb 18, 2006 10:46 pm Onderwerp: |
|
|
| anoniem schreef: |
Bovendien kom ik in de klassieke schrijvers geen vloeken tegen, geen beschrijvingen van sex, enzovoort. |
Misschien dat je je eens moet verdiepen in oude Griekse literatuur, dan zul je van mening veranderen.
| Quote: | | Wat mij aanspreekt in de Christenreis, is de wijze waarop Christen en Getrouwe de IJdelheidskermis opgingen. Ik wilde dat ik zo zijn kon als deze mensen! Laat men dan maar roepen dat ik beter een klooster in kan, het zij zo. |
Men kan het boek van Bunyan toch geen literatuur noemen? |
|
| Naar boven |
|
 |
Elpee

|
Geplaatst: Za Feb 18, 2006 10:56 pm Onderwerp: |
|
|
| Originalis schreef: | | Men kan het boek van Bunyan toch geen literatuur noemen? |
Daar wil ik nog wel eens de redenen voor horen. Op een voor zijn tijd buitengewoon originele manier beschreef Bunyan het leven van een Christen. Dat maakt het op zich natuurlijk nog geen literatuur, maar een verhaaltje voor de vaak is het zeker niet.
Bovendien schijnt het boek na de Bijbel het meest vertaalde boek te zijn. Ook dat maakt het geen literatuur, maar het zegt wel wat.
Ik ben benieuwd wat jou criteria voor 'literatuur' zijn.
P.A. de Génestet |
|
| Naar boven |
|
 |
Elpee

|
Geplaatst: Za Feb 18, 2006 11:01 pm Onderwerp: |
|
|
| anoniem schreef: | | Een ander laat ik hierin vanzelfsprekend geheel vrij. |
Waarom moet je een ander vrij laten doen wat jij voor jezelf toch als zonde ziet. Zeg niet: Paulus schreef al dat een ieder in zijn gemoed ten volle verzekerd moet zijn (Rom. 14:5), want die woorden zijn alle vanzelfsprekendheid voorbij.
P.A. de Génestet |
|
| Naar boven |
|
 |
Originalis
|
Geplaatst: Za Feb 18, 2006 11:04 pm Onderwerp: |
|
|
Het is vrij lastig aan te geven aan welke kenmerken een boek moet voldoen, wil het onder literatuur vallen. Dit heeft te maken met de stijl, de toepassing van diverse klassieke motieven etc.
Het feit dat een boek veel gelezen wordt, zegt natuurlijk niets over de literaire waarde.
In de bijbel vind je zeer diverse stijlen en kun je op basis daarvan ook min of meer bepalen in hoeverre men geletterd was dan wel of men een wetenschappelijke opleiding had genoten. |
|
| Naar boven |
|
 |
Elpee

|
Geplaatst: Za Feb 18, 2006 11:10 pm Onderwerp: |
|
|
| Originalis schreef: | Het is vrij lastig aan te geven aan welke kenmerken een boek moet voldoen, wil het onder literatuur vallen. Dit heeft te maken met de stijl, de toepassing van diverse klassieke motieven etc.
Het feit dat een boek veel gelezen wordt, zegt natuurlijk niets over de literaire waarde.
In de bijbel vind je zeer diverse stijlen en kun je op basis daarvan ook min of meer bepalen in hoeverre men geletterd was dan wel of men een wetenschappelijke opleiding had genoten. |
Maar wat betreft the Pilgrim's Progress heb je hiermee nog niets gezegd. Ik persoonlijk vind het lastig om uit te maken wat literatuur is en wat lectuur. Ik ken de argumenten ook niet goed, daarom vindt het al heel wat dat jij het boek van Bunyan 'geen literatuur' noemt. Ik wacht op je argumenten.
P.A. de Génestet |
|
| Naar boven |
|
 |
Gerrie
|
Geplaatst: Ma Feb 20, 2006 4:29 pm Onderwerp: |
|
|
| anoniem schreef: | | Bovendien mag je je afvragen welke godsdienst beschreven wordt. De bewering van Jan Siebelink dat het paauweanen zijn, mag sterk worden betwijfeld, zie de argumenten die ik een week geleden heb genoemd. |
Volgens de Waarheidsvriend van 16 februari j.l. heeft Jan Siebelink de bedoeling gehad om over Pauwianen te schrijven. Als ik tijd heb, zal ik het stukje scannen.
En wat betreft de Christenreis van Bunyan.
Deze heb ik ooit voor het VWO op de literatuurlijst van Engels gezet.
Dus het werd officieel erkend als literatuur (zelfs op een seculiere school).
Maar omdat het offtopic is, heb ik een nieuw onderwerp hierover geopend. _________________ Maar wedersta de dwaze vragen en geslachtsrekeningen, en twistingen en strijdingen over de wet; want ze zijn onnut en ijdel. (Titus 3:9) |
|
| Naar boven |
|
 |
anoniem
|
Geplaatst: Ma Feb 20, 2006 7:42 pm Onderwerp: |
|
|
Gerrie,
Doe mij een plezier, en zet dat stuk niet hier op het forum.
Dat is mijn belangrijkste probleem met het boek van Jan Siebelink (tot nu toe door mij verzwegen in dit topic, inderdaad), namelijk dat hij via de media een kleine groep mensen treft, en vervolgens onder het mom dat zijn boek slechts 'fictie' is alle tegenreacties afwijst. Dat is wel een heel makkelijke manier om een groep mensen zwart te maken.
Ik kan je hier heel veel over vertellen, maar het zal je waarschijnlijk niet zo boeien. Ik kan je wel zeggen dat Jan Siebelink volstrekt niets weet van paauweanen, want toen zijn vader overleed was ds. Paauwe al lang overleden en de mensen met wie Siebelinks vader omging na de dood van ds. Paauwe omging, waren geen paauweanen óf het waren geen oefenaars. Het zou eerlijk zijn wanneer Siebelink eens ging vertellen wie de begrafenis van zijn vader geleid heeft! Dat zou veel duidelijkheid scheppen. Ook zou hij de namen van de oefenaars die bij zijn vader thuiskwamen en volgens hem 'echt' waren, eens moeten noemen. Maar dat weigert hij, ook na herhaalde integere verzoeken vanuit paauweanen (ik heb één van deze verzoeken gelezen evenals Siebelinks reactie daarop). Ondertussen blijft hij in de media wel met modder gooien.
Realiseer je ook dat een eigen familielid (een nicht uit Barneveld) in het ND heeft aangegeven dat van Siebelinks verhaal over de paauweanen niets klopt. Deze nicht heeft zowel Siebelink sr als jr goed gekend.
P.S. plaats het stukje toch maar wel, dan wil ik er hier in dit forum op reageren. |
|
| Naar boven |
|
 |
Gerrie
|
Geplaatst: Wo Feb 22, 2006 2:08 pm Onderwerp: |
|
|
| anoniem schreef: | | P.S. plaats het stukje toch maar wel, dan wil ik er hier in dit forum op reageren. |
Hierbij het stukje uit de Waarheidsvriend van 16 februari 2006.
BIOGRAFIE VAN DS. PAAUWE HERDRUKT
Steffen, Sievez en Siebelink
Het heeft een reden dat de biografie van ds. Paauwe opnieuw is uitgegeven. De uitgave van 1994 werd door de bekende schrijver Jan Siebelink als bron gebruikt bij het schrijven van zijn veelgelezen roman Knielen op een bed violen,]waarvoor hij de AKO-literatuurprijs heeft gekregen. Naast deze bron noemt Siebelink ook J. M. Vermeulen, Het wonderlijkste wonder (Kampen, 1999). In deze heruitgave zijn de gegevens van het tweede deel geactualiseerd. Er is ook een woord vooraf van Jan.Siebelink in opgenomen.
In het woord vooraf wijst Jan Siebelink erop dat het duidelijk is dat het in de roman om het Paauweaanse gedachtegoed gaat en dat ds. Paauwe daar ds. Poort heet. Siebelink heeft naar eigen zeggen niet een objectief document over de geloofsbeleving van ds. Paauwe en zijn volgelingen willen schrijven en daarom heeft hij zijn naam niet genoemd, maar wel heeft hij de biografie van L. F. Dros en N. J. P. Sjoer gebruikt en in zijn verantwoording vermeld. Hij had het boek nodig om zijn herinneringen aan de inhoud van de leesdiensten en aan de gesprekken bij hem thuis te toetsen. Ook al heeft hij geen nauwgezette reproductie van de werkelijkheid willen geven, toch heeft hij het gevoel een historisch verantwoord beeld van de Paauweaanse leer te hebben gegeven.
Een van de schrijvers van het boek Als een eenzame mus, Nico Sjoer, zelfs vernoemd naar ds. J. P. Paauwe, herkent de situatie van het gezin Hans Sievez in het boek van Siebelink. Hij behoeft nu tenminste niet meer aan zijn kinderen uit te leggen in wat voor een sfeer hij is opgegroeid.
Buiten de kerk
In het boek van Dros en Sjoer wordt in het eerste deel, Als een eenzame mus, een overzicht van de levensloop van Jan Pieter Paauwe gegeven. Zijn geboortedatum moet uiteraard 1872 zijn en niet 1972, maar verder lijkt mij het een behoorlijk getrouwe biografie. Uitvoerig wordt beschreven hoe hij buiten de kerk is komen te staan. Het is niet bepaald verheffend hoe de vrijzinnige gemeenten te Haarlem, Tiel en Zutphen en het Classicaal Bestuur met Paauwe en de kerkenraad te Bennekom zijn omgegaan. Dat typeert wel iets van de kerkelijke situatie van die dagen. Terecht heeft de kerkjurist dr. A. J. Bronkhorst, ook al heeft hij zijn vertrek niet kunnen volgen, hem later groot gelijk gegeven in zijn protest tegen de toen bestaande bepalingen. Die waren met de kerkorde van 1951 echter afgeschaft. Dat was een indirect eerherstel voor Paauwe.
Vervolgens wordt in dat eerste deel Paauwes preekstijl en gezag belicht en ook de kernpunten van zijn theologisch denken. Er wordt een hoeveelheid kenmerkende uitspraken van ds. Paauwe geciteerd - die heeft hij ongetwijfeld gezegd en geschreven. Ongekend scherp is hij geweest tegenover de kerk en tegenover voorgangers daarin. Hij heeft zich afgezet tegen de kerk en ook al is dat vanwege hetgeen hij ervaren heeft begrijpelijk, het is wel jammer en niet goed. Toch zouden de lezers van dit boek een karikatuur van hem kunnen maken, want die uitspraken worden uiteraard wel geïsoleerd weergegeven van de verdere inhoud van een preek of lezing. En hij heeft ook zonder zich af te zetten tegen anderen Christus en niet meer dan Christus willen verkondigen aan degenen die hem hoorden.
Kenmerkend is zijn stelling dat er geen leven is voor de bewuste rechtvaardiging. Op dat aambeeld heeft hij voortdurend gehamerd. En hij meende in de lijn van Theodorus van der Groe en H. F. Kohlbrügge te staan. De schrijvers hebben uiteraard de uitspraken gelezen in het geheel, maar de lezers niet. Ook al hebben zij dan willen
beschrijven hoe Paauwe werkelijk was, bij de lezers van hun boek kan het beeld toch scheef getrokken worden. Daarom heb ik er, naast veel waardering voor dit deel van het boek, moeite mee.
Geen opvolging
Het tweede deel van het boek Geen profeet is ons gebleven, Paauweanen in Nederland is met name aangepast. Men poogt daarin de volgelingen na Paauwes dood in 1956 te beschrijven. Men erkent dat dit erg moeilijk is, omdat er weinig contact is met elkaar. Men heeft geen centraal orgaan. Het periodiek Getuigenis der Waarheid levert wel preken van Paauwe, maar daar houdt het dan ook mee op. Een eenduidig beeld is van hen niet te beschrijven. Structureel en cultureel hebben de paauweanen de gevolgen van het wegvallen van hun predikant ervaren. Dit tweede deel van het boek vind ik ook minder waarheidsgetrouw.
Er was al wel tijdens zijn leven over opvolging gesproken, maar daar wilde Paauwe zelf niets van weten. En tijdens zijn leven en na zijn dood heeft ds. G. Taverne geprobeerd hem op te volgen en na zijn dood ook de heer H. J. Verwoerd, maar zij maakten geen schijn van kans. De in 1964 uit het ambt ontheven predikant ds. G. M. van Dieren te Ede (omdat hij de sacramenten niet meer bediende vanwege de toelating van de vrouw in het ambt in de landelijke kerk) had meer aanhang, maar hij heeft geen preken nagelaten en na zijn dood loste de gemeente snel op. Een correctie moet ik toch wel aanbrengen bij de beschrijving van de groep rondom Van Dieren. Er wordt vermeld dat de helft van dezegroep terug ging naar de Gereformeerde Bond (lees naar de hervormde gemeente in Ede met deze modaliteit), omdat deze gemeente inmiddels rechtzinniger predikanten had gekregen. Dit is pertinent onjuist. In de tijd van Van Dieren stonden in Ede de predikanten J. van den Heuvel, P. Bouw en E. F. Vergunst, die beslist niet minder rechtzinnig waren dan de predikanten in 1988.
Oefenaar Melissen
Het actualiseren van het tweede deel van het boek zal te maken hebben gehad met het verschijnen van de roman Knielen op een bed violen. Dan mis ik toch een heel wezenlijk onderdeel, wat van belang is voor het lezen van de roman van Siebelink. In deze roman wordt Huib Steffen genoemd als degene die geestelijk grote invloed heeft gehad op de personage in deze roman, Hans Sievez, de vader van Jan Siebelink. Er is geen enkel nader onderzoek door de schrijvers gedaan wie deze Huib Steffen zou kunnen zijn en wat deze voorstond. Dat zou enorm veel hebben kunnen ophelderen en dan zou ook duidelijk zijn geworden dat in de roman van Jan Siebelink van deze Huib Steffen een verschrikkelijke karikatuur is geschetst. Deze Huib Steffen was namelijk Huib Melissen in Barneveld. Even wordt deze oefenaar genoemd op blz. 125 van
het boek van Dros en Sjoer, maar weinig wordt er van hem beschreven. Deze in 1969 overleden oefenaar was een zwager van Jan Siebelinks vader. Als zodanig zal hij contact gehad hebben met Hans Sievez, maar zoals hij in de roman wordt neergezet, is beslist onjuist. Een echte Paauweaan was hij ook niet, want dan was hij zelf nooit voorgegaan in diensten. Afgeven op de kerk heeft hij hoegenaamd niet gedaan, ook al was hij door Paauwe buiten de kerk terechtgekomen in de tijd dat hij in Bennekom woonde. De rouwdienst van Huib Melissen (in het boek van Siebelink Huib Steffen) werd geleid door ds. R. Kok, toen christelijk gereformeerd predikant te Nijkerk. Zij hadden elkaar leren kennen en werden broederlijk aan elkaar verbonden. Het lijkt me goed dat te weten en er ook rekening mee te houden, als in gemeenten de door Siebelink genoemde excessen ter sprake komen. Misschien kunnen de auteurs het tweede deel van het boek nog eens actualiseren en een objectief onderzoek doen naar déze figuur.
H. ROSEBOOM, HOLLANDSCHEVELD
N.a.v. Lodewijk Dros en Nico Sjoer
Als een eenzame mus. Leven en volgelingen van J. P. Paauwe, de man achter dominee Poort uit 'Knielen op een bed violen'. Uitg. De Groot, Goudriaan; 185 blz.; € 14,50. _________________ Maar wedersta de dwaze vragen en geslachtsrekeningen, en twistingen en strijdingen over de wet; want ze zijn onnut en ijdel. (Titus 3:9) |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|