Gereformeerd Gezind forum index Gereformeerd Gezind
Onafhankelijk ontmoetingsplein ter bevordering van de interkerkelijke contacten binnen de Gereformeerde Gezindte.

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Knielen op een bed van violen
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Gereformeerd Gezind forum index -> Literatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wim

BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2006 5:00 pm    Onderwerp: Knielen op een bed van violen Reageer met quote

Pas kreeg ik de gelegenheid om het nieuwe boek van Siebelink, "Knielen op een bed van violen", te lezen.
Voor onze gezindte is het nogal spottend en overdreven neergezet. Je hoort er echter verschillende verhalen over, ook binnen de christelijke kring.
Wat zijn jullie ervaringen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
annie

BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2006 5:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wim,

Er is al een topic "Knielen op een bed violen."
Daar kan je veel reacties lezen op dit boek.

Gr. van Annie
Naar boven
Origenes

BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2006 10:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wim,

In elk geval hoor ik van de kant van de geestverwanten van ds Paauwe dat ze zich totaal niet herkennen in de beeldvorming die Jan Siebelink neerzet. "Jan Siebelink heeft er niets van begrepen".
In Knielen op een bed violen krijg je de indruk van doen te hebben met zeer strenge extreme Calvinisten. Lezers hebben dan de neiging de eigen ervaringen of datgen wat men van anderen gehoord heeft in te vullen.
In werkelijkheid zijn deze mensen geen hypercalvinisten. Het zijn Kohlbruggianen. Hun kerkvisie hebben ze ook ontleend aan die van H.F. Kohlbrugge. De meesten gaan niet naar een kerk en bestuderen thuis de geschriften van ds J.P. Paauwe, H.F. Kohlbrugge, vd Groe en anderen. Als het gaat om boeken die uit het Engels vertaald zijn, zijn ze bijzonder belangstellend naar wie de vertaling verzorgd heeft. Komt dat bijvoorbeeld uit de kring van de Ger. Gem, dan zijn ze wantrouwend omdat de leer van de rechtvaardiging door toedoen van deze vertalers krom en verdraaid overkomt: aangepast aan de leer van de Gereformeerde Gemeenten.

mvg
Dies
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
@tlantis

BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2006 9:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is het lastige in dit verhaal dat het een ongrijpbare groep is. Ze behoren niet tot een verband en hebben sowieso al geen onderling verband. Het is dus ook logisch dat hun opvattingen alle kanten uit gaan en er veel uiwassen zijn. Ik denk dat Siebelink een integer man is (of een hele goede toneelspeler) en ik geloof dat hij zijn verhaal heeft opgeschreven zoals hij het meegemaakt heeft. Ik ken zelf ook wat sympathisanten uit de Paauwe kring, en dat is soms echt tegen het enge aan. Aan de andere kant ken ik er ook weer die inderdaad ook vol zijn van Kohlbrugge en dat is weer een totaal ander slag... Waar Paauwe nu zelf stond ben ik nog steeds niet uit, maar ik kan er nog niet echt van onder de indruk zijn.
Elpee

BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2006 9:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nu weer verder bij het bestaande topic?

http://www.gereformeerdgezind.nl/forum/viewtopic.php?p=8424#8424
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Origenes

BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2006 10:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

@tlantis,

Zoals jij wel weet wonen er in onze omgeving redelijk wat geestverwanten van ds Paauwe. We komen ze dus af en toe tegen. Persoonlijk kom ik niet uit de hoek van ds Paauwe. Ik heb mijn informatie van de kant van zijn echte geestverwanten. En die weten dat ds Paauwe een Kohlbruggiaan was.

Elke groepering heeft zo zijn meelopers. Wat ik dus schrijf is dus afgezien van meelopers die niet weten waar het ook weer over ging.
Het gaat dan om dieper liggende geestelijke notie waarvan ik me kan voorstellen dat Siebelink die nu juist niet heeft opgepikt. Siebelink heeft ook gezegd: als mijn broer een boek over dit onderwerp geschreven zou hebben dan zou het een heel ander verhaal geworden kunnen zijn. Siebelink schreef het zoals hij het zelf ervaren heeft. Het is dus een subjectief verhaal. Dat roept vragen op, juist bij die passages die door de lezers als het meest schokkend worden ervaren. Ik weet daarom niet goed wat ik met het boek van Siebelink aanmoet.

mvg
Dies
Naar boven
Gerrie

BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2006 1:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dies schreef:
In werkelijkheid zijn deze mensen geen hypercalvinisten. Het zijn Kohlbruggianen. Hun kerkvisie hebben ze ook ontleend aan die van H.F. Kohlbrugge. De meesten gaan niet naar een kerk en bestuderen thuis de geschriften van ds J.P. Paauwe, H.F. Kohlbrugge, vd Groe en anderen.

Dies,

Is dit geen schrijffout?
Ik heb die relatie tussen Kohlbruggianen en Pauwianen nog nooit gehoord.
Origenes

BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2006 1:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Is dit geen schrijffout?
Ik heb die relatie tussen Kohlbruggianen en Pauwianen nog nooit gehoord.

Er is de groep "vrienden van Kohlbrugge", waar dr W. Aalders bijvoorbeeld deel van uitmaakte. Met die groep bestaat uiteraard geen relatie. Maar een echte Paauweaan is wel degelijk een Kohlbruggiaan.

Wat nu gebeurt in de publiciteit is echt een vertekend beeld. Ik ken verschillende Paauweanen, soms qua afkomst en in andere gevallen zijn het de 'thuislezers'. Qua leer zijn echte Paauweanen absoluut niet extreem. Verder ook niet. Ik heb prima ervaringen met deze mensen.

mvg
Dies
Naar boven
anoniem

BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2006 7:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens,
Het boek van Siebelink gaat niet alleen over volgelingen van ds. Paauwe. Want:
1) Achterin het boek staat een literatuuropgave met 2 boeken, waarvan er één verwijst naar ds. Paauwe en één naar ds. Van der Poel uit Ede (Oud-Gereformeerde Gemeenten)
2) In het boek komen gefingeerde namen voor. Enkele namen verwijzen echter bewust naar bepaalde kringen. Zo verwijst de naam Taverne naar de kring van ds. Paauwe (hoewel Taverne gebroken had met ds. Paauwe en ds. Paauwe met Taverne). Een andere naam in het boek is echter Mieras, en dat verwijst naar de Oud Gereformeerde Gemeenten die ook een ds. Mieras hadden.
3) De vader van Siebelink jr heeft ds. Paauwe als ik het goed heb 22 jaar overleefd. In die tijd kerkte hij wel, hij was geen strikte thuislezer. Vermoedelijk kerkte hij ook bij de Oud Gereformeerde Gemeenten.
4) Volgens interviews van Siebelink jr kerkte zijn vader in Ede, Barneveld en Genemuiden. In deze plaatsen heeft ds. Paauwe voorzover bekend na zijn afzetting nooit gepreekt.
5) Volgens de boek waren de oefenaars tegenstanders van de leer van het aanbod van genade. Wanneer bij ds. Paauwe iets duidelijk is (dat komt nl in ieder preek voor) is dit, dat hij het aanbod van genade heel nadrukkelijk wél geleerd heeft.

Kortom, het boek gaat inderdaad niet, of niet alleen, over volgelingen van ds. Paauwe.

Heel merkwaardig trouwens dat de media Siebelink jr niet bevraagd hebben over zijn verwijzing naar ds. Van der Poel. De suggestie dat het in het boek om paauweanen zou gaan, is daardoor sterk uitvergroot, maar vermoedelijk allesbehalve correct.
Naar boven
Inkie

BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2006 9:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wij gaan met de leeskring dit boek lezen.
We hebben wel onze bedenkingen gehad (het boek is tot twee keer toe geskipt), maar deze keer gaat het wel door.
Wat ik zo om me heen hoor van mensen die het boek al wel gelezen hebben, is zeer divers.
Ik zal ook eens bij de andere topic gaan kijken.
Naar boven
anoniem

BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2006 10:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Inkie schreef:
Wij gaan met de leeskring dit boek lezen.
We hebben wel onze bedenkingen gehad (het boek is tot twee keer toe geskipt), maar deze keer gaat het wel door.
Wat ik zo om me heen hoor van mensen die het boek al wel gelezen hebben, is zeer divers.
Ik zal ook eens bij de andere topic gaan kijken.

Waarom zouden we zo'n boek lezen? Het heeft immers geen boodschap?
Je kunt je maar beter verdiepen in kerkvaders, reformatoren of nadere reformatie, lijkt me (naast de Bijbel dan).
Naar boven
Gerrie

BerichtGeplaatst: Di Feb 14, 2006 6:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

anoniem schreef:
Waarom zouden we zo'n boek lezen? Het heeft immers geen boodschap?
Je kunt je maar beter verdiepen in kerkvaders, reformatoren of nadere reformatie, lijkt me (naast de Bijbel dan).

Anoniem,

Je kunt het ene doen en het andere niet nalaten.

De bijbel lezen naast de krant.
Moderne literatuur naast de klassieke schrijvers van reformatie en nadere reformatie.

Of lees je nooit literatuur?
anoniem

BerichtGeplaatst: Wo Feb 15, 2006 8:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gerrie,

Wat is literatuur? De Bijbel is voor mij de grootste literatuur.

Wat doorgaans literatuur genoemd wordt, lees ik zeer zelden of nooit (meer). Nagenoeg alle 'literatuurschrijvers' schrijven op een ongelovige en onchristelijke wijze. Dan heeft het voor mijzelf geen enkele waarde om dat te lezen. Al neem ik het niet over, het beschadigt ons toch.

Wanneer iemand echter literatuur schrijft zoals Bunyan gedaan heeft, Comenius of anderen, dan geloof ik zeker dat het waarde kan hebben om dergelijke literatuur te lezen.
Naar boven
Originalis

BerichtGeplaatst: Wo Feb 15, 2006 10:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anoniem, waarom trek je je niet terug in een klooster?

Wat zegt het jou dat Paulus op de Aereopagus redevoerde?
Naar boven
Origenes

BerichtGeplaatst: Wo Feb 15, 2006 11:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Originalis schrijft:
Quote:
Wat zegt het jou dat Paulus op de Aereopagus redevoerde?

Misschien mag ik er nog een schepje bovenop doen:

"En dat Paulus, op de Areopagus, maar ook elders, heidense filosofen citeerde? Instemmend! Zomaar uit de losse pols. Dat veronderstelt dat hij nog wel meer bagage uit die koker beschikbaar heeft gehad.

Titus 1:12
Hand 17:28

mvg
Dies
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Gereformeerd Gezind forum index -> Literatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 1 van 9

Ga naar: