Gereformeerd Gezind forum index Gereformeerd Gezind
Onafhankelijk ontmoetingsplein ter bevordering van de interkerkelijke contacten binnen de Gereformeerde Gezindte.

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Knielen op een bed van violen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Gereformeerd Gezind forum index -> Literatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sarah

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 10, 2006 10:27 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ben het met je eens Dit over het kromme en achterbakse!

neemt echter niet weg dat dit daadwerkelijk gebeurt kan zijn.
ik begreep dat dit boek min of meer autobiografisch is! Is dus wel een roman en zal daarom op bepaalde onderdelen fictie zijn........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dit

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 10, 2006 3:46 pm    Onderwerp: nieuwschierig Reageer met quote

Hallo Annie,
Het is dat je er zo nieuwschierig naar ben anders zou ik zeggen, laat maar zitten het sop is de kool niet waard, ik vind het de ophef niet waard,
en bij de echte gelovige vroeger op gezelschappen zo ze dat noemde waar men bij elkaar kwam, ging het er niet zo aan toe. daar werd getuigt van Gods werk in hun leven. en als dit echt zo gebeurt is Sara dan is het vreselijk.
vr.gr.Dit
Inkie

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 10, 2006 8:29 pm    Onderwerp: koebv Reageer met quote

Ik heb vandaag iemand gesproken, die nog familie bij de Paauweanen heeft. Haar moeder was Paauweaan. Ze heeft neven, nichten en ooms en tantes, die nog steeds Paauweaan zijn.
Maar die gaan absoluut, ook nu nog, een kerk NIET naar binnen.
Zelfs niet voor een doop, trouwerij of speciale avond van een school.
Ook bij ons op de lagere school (ik wist het niet, eerlijk gezegd) hebben we een leerling van de Paauweanen.
Deze vrouw die ik sprak heeft eens aan haar moeder gevraagd waarom nu precies Ds Paauwe uit de kerk was gegaan: Er kwam een echtpaar om hun kind te laten dopen. Dit stel kwam zelden tot nooit in de kerk. Paauwe wilde graag dat ze dan eerst maar eens een tijdje cathechisatie zouden volgen om te weten wat dopen inhield. Het stel wilde dit niet en ds. Paauwe wilde dit kindje toen niet dopen. Toen moest 'ie eruit, want dat was tegen de kerkorde.

Ze heeft het boek zelf niet gelezen, maar diverse van haar familieleden wel, en die waren niet te spreken over het boek: onwaarheden, sexverhaal, schandalig, enz. Deze woorden werden daarvoor gebruikt.
Naar boven
Inkie

BerichtGeplaatst: Do Mrt 16, 2006 9:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er staat een heel artikel in de Intermediair over vader en zoon Siebelink.
De zoon interviewt de vader. Als je de uitspraken van vader Jan leest, dan krijg ik toch wel een ander beeld van hem, dan ik door zijn boek had.
Als ik hem op zijn woorden moet geloven, had hij op meer rust gehoopt, na het schrijven van dit boek, maar het heeft hem alleen maar meer onrust gebracht.

Ik zal een poging doen, het artikel in deze topic te krijgen.
Naar boven
sarah

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2006 1:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het boek uit...........pfffffffffffffffff.

kwee nie goed wat ik er van vinden moet.
knap staaltje auteurswerk. Indrukwekkend neer gezet.
levendige beschrijving van de familie Sievez. Je ziet het als het ware zo voor je. Zeker als je goed bekend met een dergelijk milieu.

kweet niet goed wat de schrijver met het boek wil bereiken.
Rust zeg je Inkie? dan moet je het boek niet uitgeven. Dan moet je je verhaal opschrijven en het als een dagboek overhandigen aan je nageslacht ofzo....

Heeft de schrijver misschien "uit willen halen" naar die types die de worsteling in het geloof van de hoofdpersoon veroorzaakten?
Als een soort waarschuwing?
Naar boven
daantje

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 12:24 am    Onderwerp: knielen op een bed violen Reageer met quote

Het boek van Siebelink is een mooi boek voor mensen die de verwerking van hun geloofsopvoeding, waarin altijd fouten worden gemaakt, achter de rug hebben.
Het is een roman, niet alles hoeft waar te zijn. Ik heb het boek voor het winnen van de AKO literatuurprijs gekocht, vond het mooi en droevig, en heb het daarna in de kast gezet met de gedachte: ik zal het niet nog een keer lezen.
Naar boven
Gerrie

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 4:09 pm    Onderwerp: Re: knielen op een bed violen Reageer met quote

daantje schreef:
Ik heb het boek voor het winnen van de AKO literatuurprijs gekocht, vond het mooi en droevig, en heb het daarna in de kast gezet met de gedachte: ik zal het niet nog een keer lezen.

Daantje,

Volgens mij kun je dit soort boeken beter lenen in de bibliotheek.
En kun je het geld, dat je uitspaart, gebruiken voor een goed doel. Wink
anoniem

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 7:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit schreef:
Hallo Annie,
Het is dat je er zo nieuwschierig naar ben anders zou ik zeggen, laat maar zitten het sop is de kool niet waard, ik vind het de ophef niet waard,
en bij de echte gelovige vroeger op gezelschappen zo ze dat noemde waar men bij elkaar kwam, ging het er niet zo aan toe. daar werd getuigt van Gods werk in hun leven. en als dit echt zo gebeurt is Sara dan is het vreselijk.
vr.gr.Dit

Dit, dat heb je goed gezegd.
Maar denk trouwens niet dat dit echt gebeurd is, Siebelink heeft het allemaal uit zijn schrijversduim gezogen. Met paauweanen heeft het niets te maken, zoals ik hier al eerder gezegd heb. Dat is inmiddels ook uitgekomen. Eén van de belangrijkste z.g. oefenaars (Huib Steffen) uit het boek was Siebelinks eigen oom uit Barneveld en geen paauweaan. Maar ook de manier waarop de oom is neergezet schijnt totaal niet te kloppen trouwens.
Naar boven
Dodo

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 8:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat jullie het teveel als 'echt waar' beschouwen. Net zoals Daantje hierboven zegt: Het is een roman, niet alles hoeft waar te zijn.
Voor mij is het boek een vertelling van hoe iemand in de strikken van een verstikkende godsdienst terechtkomt. Dat vind ik heel boeiend en ook afschuwelijk aan het boek, hoe Hans Sieves zich steeds verder laat inpakken. En natuurlijk zit ik ook met kromme tenen als er bijbelteksten uit hun verband worden gerukt, of als die diensten worden beschreven. Maar het is geen documentaire, het is een roman.
Fermat

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 8:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dodo schreef:
Ik denk dat jullie het teveel als 'echt waar' beschouwen. Net zoals Daantje hierboven zegt: Het is een roman, niet alles hoeft waar te zijn.
Voor mij is het boek een vertelling van hoe iemand in de strikken van een verstikkende godsdienst terechtkomt. Dat vind ik heel boeiend en ook afschuwelijk aan het boek, hoe Hans Sieves zich steeds verder laat inpakken. En natuurlijk zit ik ook met kromme tenen als er bijbelteksten uit hun verband worden gerukt, of als die diensten worden beschreven. Maar het is geen documentaire, het is een roman.

Laatst las ik de levensbeschrijving van ds. Paauwe, met een voorwoord van Jan Siebelink, die daarin vermelde dat zijn laatste boek 'van kaft tot kaft' een roman is...
Naar boven
anoniem

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 9:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, Dodo en Verwoerd, maar Siebelinks interviews suggereren alsof het waar gebeurd is (althans de "vierschaar"-scene en de "sterfbed"-scene). Daarom vind ik Siebelink hierin niet eerlijk. Nog steeds doet hij en public voorkomen dat de hoofdzaken in het boek werkelijk zo waren.

Daarnaast - triest dat hij een voorwoord moest schrijven. Even triest is trouwens het voorwoord van ds. Sjoer.
Naar boven
nescio
inactief

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 10:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste mensen,

Ik heb deze discussie niet erg gevolgd, maar kennelijk iemand anders wel: op http://www.berenddeboer.net/personal/knielen_op_een_bed_violen.html staat een verhandeling over het boek (dat nogal wat onjuistheden bloot legt) waarin ook een paar keer een verwijzing naar dit topic wordt gegeven.
Naar boven
Dodo

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 11:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Interessante link, hij heeft er werk van gemaakt.
daantje

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 12:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gerrie je hebt gelijk: het is een duur boek, Siebelink is mede dankzij mij rijk geworden. Het boek heeft wel een prachtige kaft... :D
Daantje
Naar boven
Dodo

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 7:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Die prijs valt toch wel mee? Uit mijn hoofd zeg ik twintig euro, klopt dat? Ik zie soms kleine prutsboekjes die al vijftien kosten, dus zo'n dik en mooi boek is dan voor twintig niet zo duur hoor. En bedenk eens hoe populair je bent bij je familie en kennissen als ze weten dat je dit boek hebt: iedereen wil het lenen Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Gereformeerd Gezind forum index -> Literatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 5 van 9

Ga naar: