Gereformeerd Gezind forum index Gereformeerd Gezind
Onafhankelijk ontmoetingsplein ter bevordering van de interkerkelijke contacten binnen de Gereformeerde Gezindte.

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Knielen op een bed van violen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Gereformeerd Gezind forum index -> Literatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
daantje

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 11:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dodo,
het boek kost 19,90, (in oude guldens f 44,-) ik vind dat een behoorlijk groot bedrag. Uitlenen aan familie en kennissen? De meesten hebben het zelf in de boekenkast staan, gelezen en weggezet. De hype is over.
Daantje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dodo

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 3:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je zoveel kennissen hebt die het allemaal in de kast hebben staan, had je misschien ook beter kunnen lenen... Wink

Alles bij elkaar blijft het raadselachtig. Als Siebelink echt een beeld van de Paauweanen heeft willen geven, heeft hij de plank flink misgeslagen. Wat kan hij daar dan mee voorgehad hebben? Als hij echt de 'gereformeerden' een veeg uit de pan had willen geven had hij toch wel dingen kunnen schrijven die meer de werkelijkheid naderden? Er is pas nog een jeugdboek verschenen van Trudi Blom over een reformatorisch gezin waar geen liefde heerst en waar van alles mis gaat. Het zou wel eens kunnen dat dit boek veel meer blootlegt waar het hier en daar in de gereformeerder gezindte aan schort.
daantje

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 3:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dodo,
Ik leg het boek wel in de trein, kan het toch nog uitgeleend worden :D
waarom vinden jullie dat Siebelink een verkeerd beeld geeft van een pauweaans gezin? Er zullen best p.gezinnen zijn waar wel harmonie is en waar men op een normalere manier gelooft. Maar S heeft het op de door hem beschreven wijze beleefd. Ik denk niet dat S. het boek bedoeld heeft om een groep te kwetsen.
Daantje
Naar boven
Dodo

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 3:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik leg het boek wel in de trein, kan het toch nog uitgeleend worden Very Happy

Je woont zeker niet in de buurt toevallig? Dan kom ik het wel even ophalen, spaart je moeite Smile

Heb je de link van Berend de Boer bekeken? Hij vertelt mi vrij duidelijk waarom Siebelink een verkeerd beeld van de Paauweanen geeft.
anoniem

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 7:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

daantje schreef:
waarom vinden jullie dat Siebelink een verkeerd beeld geeft van een pauweaans gezin? Er zullen best p.gezinnen zijn waar wel harmonie is en waar men op een normalere manier gelooft. Maar S heeft het op de door hem beschreven wijze beleefd. Ik denk niet dat S. het boek bedoeld heeft om een groep te kwetsen.
Daantje

Nu, Daantje, behalve de verwijzing die Dodo bedoelt (zie eerdere posting AvL), heb ik nog enkele argumenten:

1. Jans vader kerkte volgens Siebelink jr in Barneveld, Ede en Genemuiden (staat in diverse interviews van Siebelink jr). Laten dat nu net plaatsen zijn waar ds. Paauwe nooit heeft gepreekt!?
2. Volgens het boek (+toelichting Siebelink) waren er paauweaanse oefenaars, zelfs diversen. Deze mensen hebben historisch nooit bestaan want ds. Paauwe had geen vrienden onder oefenaars.
3. Van eén van de oefenaars weten we nu wie het was, namelijk Huib Steffen = Huib Melissen uit Barneveld, dat was Siebelinks eigen oom en geen paauweaan. Deze oom kerkte bij ds. R. Kok in Veenendaal (Chr. Geref.) (Echter, ook deze oom zou geheel verkeerd zijn beschreven volgens een bericht in de Waarheidsvriend.)
4. De uitspraken van mensen in de boeken staan haaks op de prediking van ds. Paauwe. Bijvoorbeeld wordt het aanbod van genade in het boek hard aangevallen door de z.g. paauweanen. Nu, het aanbod van genade is door ds. Paauwe altijd verdedigd en vinden we bij hem zo ongeveer in iedere preek terug.
5. Achterin het boek wordt ook verwezen naar een boek over ds. Van der Poel en in het boek worden twee titels genoemd van boekjes van Siebelinks vader die beide geschreven zijn door ds. Van der Poel (Oud-Geref. Gem.)

Wat wij Siebelink kwalijk kunnen nemen is dat hij door zijn systematische verwijzing in interviews naar paauweanen een mythe geschapen heeft rond deze groep, terwijl daar in werkelijkheid noch zijn boek, noch de werkelijkheid rond zijn vader reden voor geeft.
Naar boven
gazelle

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 9:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat meerderen al gezegd hebben: het is een roman en geen levensbeschrijving van Jan Siebelink.

Ik weet van meerdere mensen dat zij het boek niet konden uitlezen, het was te confronterend.

gazelle
Naar boven
Fermat

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 10:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

gazelle schreef:
Wat meerderen al gezegd hebben: het is een roman en geen levensbeschrijving van Jan Siebelink.

Ik weet van meerdere mensen dat zij het boek niet konden uitlezen, het was te confronterend.

gazelle

Inderdaad. Wat dat betreft valt Dros & Sjoer wel e.e.a. kwalijk te nemen in hun levensbeschrijving van ds. Paauwe. Er wordt o.a. gesproken over mogelijke opvolgers van ds. Paauwe gesproken, een daarvan was ds. van Dieren. Zo'n 25 jaar geleden liep hij altijd een stukje mee op naar de kerk. Hij viel mij op: 's zondag drukte hij niet op het knopje van het verkeerslicht, maar stak gewoon over! Aan het einde van de jaren tachtig, na zijn overlijden ging de gemeente te niet. De eenzame mus meldt dat een deel van de leden naar de Oud. Geref. Kerk overgingen, een ander deel naar de Gereformeerde Bond. Het laatst genoemde is fout: men ging over naar de Hervormde Kerk, die terplaatse tot de GB modaliteit gerekend wordt. Zo zijn er nog wel wat dingen in dit boek.
Naar boven
daantje

BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2006 11:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb de site van Berend de Boer bekeken.(veel werk, het lijkt wel alsog hij zich voelt aangevallen door Siebelink) Hij doet werkelijk zijn best om Siebelink op elke historische onjuistheid te betrappen.Nogmaals, het is een roman.
Wat S. in interviews vertelt is iets anders. Als hij dan onwaarheden vertelt over de paauweanen of andere bevindelijk gelovenden kun je daarover in discussie gaan, maar het doet niets af aan de waarde van het boek.
Schrijvers zouden zich moeten onthouden van het te pas en te onpas geven van interviews, in de krant, op radio en t.v. Het is natuurlijk goed voor de verkoop van het boek, maar ik vind die honger naar publieke aandacht zielig. Houden ze nog wel tijd over om gewoon te leven?

Dodo, die top 5 is erg leuk! ik ga er ook een bij zetten.
Naar boven
Dodo

BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2006 1:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de leeskring ben ik weer aan het boek begonnen, hoewel niet met plezier. Ik word er wel somber van. Toch, een tweede keer lees je anders. De gang van het verhaal ken je immers al, en de details vallen meer op. Zo las ik nu in hoofdstuk 16 over de cursus die Hans volgt. Het gaat over het snoeien van leibomen. Hier ook de enige afbeelding in het boek! Hans blinkt uit in deze les. Citaat:
Quote:
Hij (de leraar) legde uit dat betere snoeiing rijkere vrucht voortbracht. Hoe krachtiger de takken verbogen werden tegen hun natuurlijke groei in - hoe groter marteling - des te meer vruchtdraging.

Ik denk dat deze regels het thema van Hans' leven zijn. Snoeien en leiden tegen de natuurlijke groei in. Maar de vrucht... die kwam toch niet.

Het doet mij op een verwrongen manier ook denken aan wat Jezus zegt over het snoeien van de ranken van de wijnstok, opdat zij meer vrucht zullen dragen. Maar dan toch heel anders, immers: "Mijn juk is zacht en Mijn last is licht." Geen marteling.
elia

BerichtGeplaatst: Za Mei 27, 2006 4:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Dies"]Wim,
In elk geval hoor ik van de kant van de geestverwanten van ds Paauwe dat ze zich totaal niet herkennen in de beeldvorming die Jan Siebelink neerzet. "Jan Siebelink heeft er niets van begrepen".
In Knielen op een bed violen krijg je de indruk van doen te hebben met zeer strenge extreme Calvinisten. Lezers hebben dan de neiging de eigen ervaringen of datgen wat men van anderen gehoord heeft in te vullen.
In werkelijkheid zijn deze mensen geen hypercalvinisten. Het zijn Kohlbruggianen. Hun kerkvisie hebben ze ook ontleend aan die van H.F. Kohlbrugge. De meesten gaan niet naar een kerk en bestuderen thuis de geschriften van ds J.P. Paauwe, H.F. Kohlbrugge, vd Groe en anderen. Als het gaat om boeken die uit het Engels vertaald zijn, zijn ze bijzonder belangstellend naar wie de vertaling verzorgd heeft. Komt dat bijvoorbeeld uit de kring van de Ger. Gem, dan zijn ze wantrouwend omdat de leer van de rechtvaardiging door toedoen van deze vertalers krom en verdraaid overkomt: aangepast aan de leer van de Gereformeerde Gemeenten.

mvg
Dies[/quote]

Da Dies. Wat heeft Kohlbrugge hier mee te maken.? Hoe kom je aan die wijsheid?
Gr.
Naar boven
elia

BerichtGeplaatst: Za Mei 27, 2006 5:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Dies"]Wim,
In elk geval hoor ik van de kant van de geestverwanten van ds Paauwe dat ze zich totaal niet herkennen in de beeldvorming die Jan Siebelink neerzet. "Jan Siebelink heeft er niets van begrepen".
In Knielen op een bed violen krijg je de indruk van doen te hebben met zeer strenge extreme Calvinisten. Lezers hebben dan de neiging de eigen ervaringen of datgen wat men van anderen gehoord heeft in te vullen.
In werkelijkheid zijn deze mensen geen hypercalvinisten. Het zijn Kohlbruggianen. Hun kerkvisie hebben ze ook ontleend aan die van H.F. Kohlbrugge. De meesten gaan niet naar een kerk en bestuderen thuis de geschriften van ds J.P. Paauwe, H.F. Kohlbrugge, vd Groe en anderen. Als het gaat om boeken die uit het Engels vertaald zijn, zijn ze bijzonder belangstellend naar wie de vertaling verzorgd heeft. Komt dat bijvoorbeeld uit de kring van de Ger. Gem, dan zijn ze wantrouwend omdat de leer van de rechtvaardiging door toedoen van deze vertalers krom en verdraaid overkomt: aangepast aan de leer van de Gereformeerde Gemeenten.

mvg
Dies[/quote]

Gr.
Naar boven
Wim

BerichtGeplaatst: Za Mei 27, 2006 10:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dies schreef:
Als het gaat om boeken die uit het Engels vertaald zijn, zijn ze bijzonder belangstellend naar wie de vertaling verzorgd heeft. Komt dat bijvoorbeeld uit de kring van de Ger. Gem, dan zijn ze wantrouwend omdat de leer van de rechtvaardiging door toedoen van deze vertalers krom en verdraaid overkomt: aangepast aan de leer van de Gereformeerde Gemeenten.

mvg
Dies

Wat kun je dan nog wel lezen?

En is het dan niet zo dat die boeken wel goedgekeurd worden als ze aangepast zijn aan de leer van ds. Pauwe?
Naar boven
Origenes

BerichtGeplaatst: Za Mei 27, 2006 10:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

elia schreef:
Quote:

Ds Paauwe was een Kohlbruggiaan. Echte Paauwjanen zijn eveneens Kohlbruggiaan en aangezien de geestelijke sfeer rond de vader van Siebelink, getuige zijn boek, niet bepaald Kohlbruggiaans is, maar meer in de richting gaat van OGG of Ger Gem, kan de vader van Siebelink nooit een echte Paauweaan zijn geweest. Ik ben zelf geen volgeling van ds Paauwe, maar kan wel goed begrijpen dat Paauweanen zich niet erkennen in het boek van Siebelink.

mvg
Dies

Laatst aangepast door Origenes op Zo Mei 28, 2006 11:09 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
Origenes

BerichtGeplaatst: Za Mei 27, 2006 10:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Wat kun je dan nog wel lezen?

Ach Wim, je kan alles lezen! Alleen een beetje op je hoede zijn kan bepaald geen kwaad.

mvg,
Dies
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
anoniem

BerichtGeplaatst: Di Mei 30, 2006 6:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dies schreef:
elia schreef:
Quote:

Ds Paauwe was een Kohlbruggiaan. Echte Paauwjanen zijn eveneens Kohlbruggiaan en aangezien de geestelijke sfeer rond de vader van Siebelink, getuige zijn boek, niet bepaald Kohlbruggiaans is, maar meer in de richting gaat van OGG of Ger Gem, kan de vader van Siebelink nooit een echte Paauweaan zijn geweest. Ik ben zelf geen volgeling van ds Paauwe, maar kan wel goed begrijpen dat Paauweanen zich niet erkennen in het boek van Siebelink.

mvg
Dies

Met alle respect, ds Paauwe is niet zomaar als Kohlbruggiaan te beschouwen. Wel zijn er diverse elementen in de prediking van Kohlbrugge die je ook terugvindt bij ds Paauwe. Als het echter gaat om de toeëigening des heils, komt ds. Paauwe vooral overeen met Van der Groe (onderscheid algemene en bijzondere werking van de Heilige Geest), de Dordtse Synode (hoofdstuk 3/4 leerregels en de toelichtingen daarop in de Acta) alsmede Engelse/Schotse puriteinen en presbyterianen (Boston, Erskines) (onderscheid voorbereidend werk door de Wet en zaligmakend werk door het Evangelie; wat je ook sterk vindt bij Luther).
In zijn geloofsleer zijn er m.n. overeenkomsten met de Reformatie (zekerheid van het geloof), waarbij ook daar lijnen zijn te trekken naar b.v. Van der Groe (die ook terugviel op de Reformatie) en Schotten (idem).

Overigens onderschrijf ik hetgeen Dies zegt m.b.t. Siebelink. Het boek past veel meer in de sfeer van de OGG of iets dergelijks. Overigens bestaat hier ook een aanwijzing voor omdat Siebelink zelf in zijn literatuuropgave achterin het boek "Knielen" verwijst naar een boek over ds. Fraanje. Bovendien heet één van de oefenaars Mieras, wat geen toevallige verwijzing is naar de OGG. Ook ging Siebelinks vader naar de kerk in Ede en Barneveld, terwijl ds. Paauwe in Gelderland alleen preekte in Bennekom en nóóit in Ede of Barneveld, terwijl de OGG wél in Ede en Barneveld vertegenwoordigd is. (Helaas heeft Siebelink in zijn interviews alleen gewezen naar ds. Paauwe, kennelijk vond hij het veiliger om naar deze kleine groep te wijzen dan naar de OGG.)
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Gereformeerd Gezind forum index -> Literatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 6 van 9

Ga naar: